Indoor Eenhoorn 2019 – een schitterende dag in Austerlitz

Dit jaar lag de verantwoordelijkheid voor het organiseren van het jaarlijkse Indoor Eenhoorn treffen bij de AJS-Matchless Vereniging. Eén van de grotere Engelse motorclubs in Nederland (circa 560 leden), waarvan een aardig deel ook nog graag de motor van stal haalt. Er zijn dus best wat leden die de handen uit de mouwen willen steken om zo’n Indoor treffen te helpen verzorgen. Al vroeg wordt op de redactie van het clubblad SG een beroep gedaan om een poster te fabriceren. Daarmee kunnen de verschillende merkenclubs hun leden weer aanmoedigen om te komen.
Dit maal was die poster vooral van belang om te kunnen benadrukken dat het evenement op een nieuwe locatie zou plaatsvinden. De afgelopen 9 jaar genoten we gastvrijheid bij het Café De Krim in Driebergen. Op zich prima, zij het dat er altijd wat spanning was met het drukke verkeer daar in de buurt. We vonden een goed alternatief bij Dorpshuis ’t Trefpunt te Austerlitz. Een ruime plek om alle motoren neer te zetten. Aardige mensen die ons wilden ontvangen – ondanks de verbouwing! – en voorzien van koffie, dranken en broodjes. En aan de overkant van de weg ook nog een café met ruim terras.
De poster had alleszins zijn taak verricht. De bezoekers wisten het nieuwe adres met gemak te vinden. Vanaf een uur of negen was de crew bezig alles klaar te zetten (vlaggen en banieren ophangen, tafels neerzetten voor het inschrijven en voor de ‘prijzen van de dag’). Vanaf half elf druppelden de eerste motorrijders binnen. Karl de Bruijn uit Eijsden was nota bene de eerste – hij had er op dat moment al even 219 kilometer op zitten. Daarna liep het gestaag door. Zelfs tot ruimschoots na het middaguur. Uiteindelijk kwam de teller uit op ongeveer 140 inschrijvers. Dit is mogelijk nog wat meer dan in voorgaande jaren.


Video: Rob Veerling

Mede dankzij het uitzonderlijk mooie weer was het klassieker-minnend motorvolk op 7 april met gretigheid aan het nieuwe seizoen begonnen. Rond de oude dorpspomp reeg een kralenketting van classic bikes zich aaneen. AJS / Matchless, BSA, Norton en Triumph het grootst in getal. Daarnaast Royal Enfields, wat Ariels en Velocettes en één Vincent. Dit voor zover het bij de Eenhoorn aangesloten merkenclubs betreft. De bekende oude Panther met zijspan was er weer en die ene Brough Superior trok veel belangstelling. Er waren verder nog wat exoten (waaronder een leuke oude MZ) en modernere motoren. Het motorvolk dartelde vrolijk om al dit fraais heen, volop genietend van een stralende zon. Veel ontmoetingen van oude bekenden. Tot aan de muziekkoepel toe stonden de motoren en de sfeer was uitermate geanimeerd. De plek voldeed dus uitstekend aan de verwachtingen.
De weg naar het tijdelijk onderkomen van ’t Trefpunt was helaas niet voor iedereen direct duidelijk. Dit kan de reden zijn geweest dat niet alle bezoekers zich hebben ingeschreven. Anderzijds – ook in Driebergen kwam het wel voor dat bezoekers nalieten zich in te schrijven. Aan de koffiebar hadden de vrijwilligers van ’t Trefpunt het behoorlijk druk. En later ging er ter afkoeling ook best nog een biertje in!

Binnen het organisatieteam werd de vraag opgeworpen of we niet eens iets aardigs zouden kunnen doen voor de vrouwelijke deelnemers aan het klassieke motorrijden. De vorm die dit idee kreeg: een groepsfoto van deze dames en voor elk van hen een heuse oorkonde. Maar liefst 14 dames konden deze oorkonde – “voor een stoere meid die op een klassieke motor rijdt” – in ontvangst nemen.
Bezoekers mochten zoals gewoonlijk meedoen aan het toekennen van enkele prijzen. Door het plakken van een groene respectievelijk een gele sticker kon men aangeven welke de fraaiste motor in oorspronkelijke staat zou zijn (dit bleek een BSA A7 Swing Arm 1954 te zijn) en welke motor – zo dat mogelijk zou zijn – men het liefst mee naar huis zou nemen. Tja, de Vincent van Jos den Ouden bleek voor veel aanwezigen dan toch het ultieme hebbeding te zijn. De prijzen die zij mochten ontvangen waren een dvd Great British Bikes (ter beschikking gesteld door Het Motorrijwiel) en een tas plus twee stoere bbq-schorten door Putoline / Kroon Oil aangeboden.

De prijs voor de oudste motor die rijdend naar Austerlitz was gekomen kreeg E. van Dongen met zijn Norton model 18 uit 1929. Hij had er een afstand van 56 kilometer voor moeten rijden. Dit was beduidend minder dan de rit waarmee Karl de Bruijn op zijn AJS model 18S (1964) de prijs won voor de ‘meeste kilometers’: 219. Zij werden verblijd met een paar originele posters van AJS-Matchless veerelementen (aangeboden door Johan Geertshuis) en het boek ‘Motorcycles of the thirties’ (met dank aan de Engelse motorwinkel).
De prijs voor de jongste bestuurder (een ‘Engels’ pakketje van Jacob de Groot vof) ging naar Bas Tromp Meesters. Als 25-jarige berijdt hij een Enfield Bullit uit 1955 en treedt daarmee in de voetsporen van zijn vader.

Het is prettig om vast te stellen dat het Indoor Eenhoorn treffen nog altijd zo duidelijk in een behoefte voorziet. De verscheidenheid aan motoren, zowel qua bouwjaar als qua merk / type, maakt het heel aantrekkelijk rond te struinen en praatjes aan te knopen.
Dat het opnieuw schitterend weer was is echt een gelukje. Daarmee kan zo’n treffen gewoon niet meer mis gaan.

Cees Zwinkels

Meer, VEEL meer foto’s zijn beschikbaar. Download ze hier!